Santa Flórez, Ricardo AlbertoBernal Morales, Juan DiegoOrozco Saenz, SantiagoRamos Viveros, María Valentina2021-07-242021-07-232021-07-242021-07-23325960http://hdl.handle.net/10906/87468Organizations in this day and age are adamant to create a competitive advantage over other firms, by improving their operational effectiveness through innovation and human capital strategies like cross functional teams. It is, therefore, crucial to evaluate how Emotional Intelligence and Cross-functional teams are relevant to improve Process innovation and operational effectiveness in Colombian companies for an advantage in a globalized market. This paper analyzes quantitative data from 180 questionnaires using a structural equation model. The questionnaire was made to several industries in Colombia. Initial findings suggest that strategy implementation in the companies has a relevant impact on Cross-functional teams, emotional intelligence, and process innovation, however, it lacks to impact operational effectiveness in quality. Although emotional intelligence and strategies are deficient to create quality in operational effectiveness, Cross-functional teams presented a positive correlation with operational effectiveness, as an important variable for Colombian competitive advantage.33 páginasDigitalapplication/pdfspaEL AUTOR, expresa que la obra objeto de la presente autorización es original y la elaboró sin quebrantar ni suplantar los derechos de autor de terceros, y de tal forma, la obra es de su exclusiva autoría y tiene la titularidad sobre éste. PARÁGRAFO: en caso de queja o acción por parte de un tercero referente a los derechos de autor sobre el artículo, folleto o libro en cuestión, EL AUTOR, asumirá la responsabilidad total, y saldrá en defensa de los derechos aquí autorizados; para todos los efectos, la Universidad Icesi actúa como un tercero de buena fe. Esta autorización, permite a la Universidad Icesi, de forma indefinida, para que en los términos establecidos en la Ley 23 de 1982, la Ley 44 de 1993, leyes y jurisprudencia vigente al respecto, haga publicación de este con fines educativos Todo persona que consulte ya sea la biblioteca o en medio electrónico podrá copiar apartes del texto citando siempre la fuentes, es decir el título del trabajo y el autor.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/The impact of strategy, emotional intelligence, innovation, and cross-functional teams on operational effectivenesshttp://biblioteca2.icesi.edu.co/cgi-olib?oid=325960info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)OrganizacionesOrganizationPlanificación estratégicaStrategic planningInnovaciones educativasEducational innovationsRecursos humanosHuman capitalInteligencia emocionalEmotional intelligenceEmpresasBusiness enterprisesMarketingMercadeoEncuestasSurveysTamaño de la industriaIndustries - SizeGestión del conocimientoKnowledge managementTrabajos de gradoAdministraciónDepartamento de Gestión Organizacionalhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f