Biancha Ramírez, Héctor FabioTorres Tejada, Lizeth2023-02-142022-01-012023-02-142022-01-01360169http://hdl.handle.net/10906/98994The purpose of this action research is to analyze if the Survey, Question, Read, Reflect, Recite, Review (SQ4R) strategy; is effective in helping students at the Ciudad de Cali sede Vásquez Cobo School to enhance reading comprehension skills. This research was carried out with 4 focus groups of 15 students each, from sixth to ninth grade of the school Ciudad de Cali sede Vásquez Cobo. The study was done in two cycles under the planning, implementation, observation, and reflection structure. The two cycles were divided according to the school calendar of the first and second academic periods. The first cycle ran from February 1 to June 16, 2002, and the second cycle began on July 25 and ended on September 3, 2022. Data collection instruments used are survey, observations, research diary and interviews. The teaching material created and used was didactic sequences based on the SQ4R teaching model. The observations were conducted during the months of February to September 2022. In the research diary were registered teacher’s opinions and perceptions of the implementation, and the student’s expressions and reactions of the activities. The results showed that using SQ4R teaching strategy for enhancing students´ reading comprehension skills was effective. In addition to this, it contributed to increase motivation and metacognition in the reading activities in the students, therefore the performance of the students in the English classes also improved.98 páginasDigitalapplication/pdfspaEL AUTOR, expresa que la obra objeto de la presente autorización es original y la elaboró sin quebrantar ni suplantar los derechos de autor de terceros, y de tal forma, la obra es de su exclusiva autoría y tiene la titularidad sobre éste. PARÁGRAFO: en caso de queja o acción por parte de un tercero referente a los derechos de autor sobre el artículo, folleto o libro en cuestión, EL AUTOR, asumirá la responsabilidad total, y saldrá en defensa de los derechos aquí autorizados; para todos los efectos, la Universidad Icesi actúa como un tercero de buena fe. Esta autorización, permite a la Universidad Icesi, de forma indefinida, para que en los términos establecidos en la Ley 23 de 1982, la Ley 44 de 1993, leyes y jurisprudencia vigente al respecto, haga publicación de este con fines educativos Todo persona que consulte ya sea la biblioteca o en medio electrónico podrá copiar apartes del texto citando siempre la fuentes, es decir el título del trabajo y el autor.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Design, implementation, and evaluation of didactic sequences with SQ4R strategy to improve reading comprehension skills in english for the students from sixth to ninth grade of IE Ciudad de Cali sede Vásquez Cobohttp://biblioteca2.icesi.edu.co/cgi-olib?oid=360169info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)Habilidades comunicativasHabilidades de lecturaHabilidades de escrituraComprensión lectoraSecuencia didácticaMetacogniciónMotivaciónIdiomas extranjerosAprendizaje de idiomasAprendizaje del inglésEnseñanza del inglésTésisDepartamento de IdiomasEducaciónDepartamento de PedagogíaMaestría en la Enseñanza del Ingléshttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdccinstname:Universidad Icesireponame:Biblioteca Digitalrepourl:https://repository.icesi.edu.co/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2