Logo_Icesi
 

Comunicación - Trabajo de Grado

URI permanente para esta colecciónhttp://hdl.handle.net/10906/111939

Examinar

Envíos recientes

Mostrando 1 - 2 de 2
  • Ítem
    “El Pacífico no vive sin redes sociales”: estrategias de re-existencia y vida comunitaria
    (Universidad Icesi, 2024) Caicedo Camacho, Deyner A.; Saldarriaga Velasco, Johan Sebastián
    This article seeks to reveal the patterns of relationship and interaction that are interwoven within three community-based organizations with fields of action in the Colombian Pacific, led by black women, from the deployment of traditional cooking practice. The research bet is novel as it uses the theory of social network analysis (ARS) to delve into the relational ecosystems of these communities, thus opening an unexplored research route in the field of community communication studies in Colombia. The methodological approach is qualitative and a semi-structured interview as an exploratory element was considered as data collection tools, and a questionnaire to further investigate the dynamics of interaction between these communities and the group of actors in their organizational environment. The study found that, in these communities, traditional cuisine acquires a practical and symbolic value; that it stands as a space of conspiracy for advocacy by black women and that, as a practice, it is developed in connection with five intervention agendas that are mobilized through multiple strategies, and that are possible thanks to the collaboration of fifty-eight external actors.
  • Ítem
    Diseño de estrategia transmedia para el laboratorio de narrativas digitales de la Universidad Icesi
    (Universidad Icesi, 2023-11-15) Quintero Cárdenas, Santiago; Soto, María Juliana; Asesor Tesis
    Ante la necesidad de abordar los desafíos comunicativos que conlleva la difusión de los contenidos del Laboratorio de narrativas digitales que se está gestando en la Universidad Icesi, en este proyecto se plantea el diseño de una estrategia transmedia para que las comunicaciones del Laboratorio permitan que éste sea reconocido como un espacio dinámico y significativo para la comunidad universitaria. Para ello fue fundamental conocer los intereses, expectativas e ideas de estudiantes y profesores/as de la Universidad que están vinculados/as de alguna manera en la creación del Laboratorio de narrativas digitales. La estrategia transmedia que aquí se propone, considera aspectos tanto creativos como estratégicos con los que se busca no solo promover el Laboratorio, sino también convertirlo en un catalizador de experiencias significativas, enriqueciendo el proceso académico y profesional de sus participantes y colaboradores.